top of page
Dog Walker at the Park

קורס טיפול בעזרת כלבים
שנה ב'

קורס טיפול שנה ב

נושאי הלימוד העיקריים בקורס טיפול בעזרת כלבים - שנה ב'

1.   מבוא לפסיכולוגיה


א.  זרמים מרכזיים בפסיכולוגיה (פרויד, אנה פרויד, יונג)
ב.  התפתחות פסיכולוגית מילדות לזקנה (בולבי, אריקסון, פיאז'ה)
ג.   התפתחות המוסר (קוהלברג)
ד.  ביהביוריזם (כולל שיטת CBT)
ה.  יחסי אובייקט (מלני קליין)
ו.   תאוריית העצמי (קוהוט)
ז.  תיאוריות אינטרסובייקטיביות (אוגדן, תומאס)

2.   פסיכופתולוגיה


א. מבוא ומושגי יסוד
ב. אבחונים
ג. הפרעות אישיות, סכיזופרניה, פסיכוזה, OCD
ד. לקויות למידה, ADHD
ה. בעיות התנהגות
ו.  הפרעות במצב הרוח, חרדה, פוביות ופוסט טראומה
ז.  פיגור שכלי
ח. ספקטרום האוטיזם, אספרגר
ט. ילדים ונוער בסיכון

3.   פיתוח מיומנויות טיפול


א. עקרונות הטיפול הדינמי
ב. מושגי יסוד בטיפול דינמי
ג. המסגרת הטיפולית וגבולותיה
ד. מערכת היחסים מטפל-מטופל
ה. פיתוח הזהות המקצועית כמטפל
ו. תיאוריות נבחרות

4.   דינמיקה קבוצתית


א.   קבוצה מהי? סוגי קבוצות, מושגי יסוד
ב.   ה SETTING הטיפולי
ג.    חוזה קבוצתי
ד.   התפקידים בקבוצה
ה.   תיאוריות של קבוצה, מודלים נבחרים
ו.    התנגדויות בקבוצה
ז.    אני כמנחה
ח.   אביזרי עזר לקבוצה. יישום והטמעה
ט.   ה"כאן ועכשיו" הקבוצתי
י.    לכידות קבוצתית
יא. פתיחת קבוצה וסיום תהליך קבוצתי

5.   מערכת התנועה והתפתחותה: תקינה ולקויה


א. מבנה המח
ב. התפתחות פיזית נורמלית של הילד
ג. התפתחות לקויה של הילד
ד. עבודה עם אוכלוסייה מבוגרת

6.   לקויות פיזיות


א. שיתוק מוחין (CP)
ב. פגיעות ראש (TBI)
ג. סרבול מוטורי התפתחותי (DCD)

7.   כלבי תרפיה


א.   הגדרה
ב.   כלבי תרפיה בארץ ובחו"ל
ג.    בחירת כלב תרפיה
ד.   מבחני התאמה לכלב תרפיה
ה.   הכשרת כלבי תרפיה
ו.    התאמת כלב לאוכלוסייה
ז.    אחזקה שותפת
ח.   שמירה על מוטיבציית עבודה של הכלב
ט.   ציוד נלווה
י.    אתיקה בעבודה עם כלבים
יא.  סיום עבודה

8. טיפול בעזרת כלבים – הלכה למעשה


א. לימוד עיוני ומעשי של טיפול בפרט ובקבוצה בהתאם לאוכלוסיות השונות בעזרת כלבים.

ב. קליטת מטופלים: אינטק, קריאת דוחות, קביעת מטרות, כתיבת דוחות, תיעוד ומעקב, סיום טיפול.
ג. הדרכת הורים וצוות: חשיבות שת"פ / מטרות / תפקיד ההורות בחברה היום ובעבר - התייחסות על פי גישות שונות /   תאוריית יחסי אובייקט / הקונסטלציה האימהית / שדים ומלאכים בחדר הטיפולים / ליקויים שעלולים להיות בתפקיד ההורי.
ד. אתיקה בטיפול: מהי אתיקה / כללים שמגלמים מקצועיות ומוסריות / ההבדל בין חוק לקוד / סודיות / יחסים מקבילים / ניצול הכוח הטיפולי / טיפול בילדים ונוער / המודל של אסק אשר איחד בין אתיקה לחוק / רשומות / הדרכה / חוזה מקצועי / מקצועיות / תקנון מ.ר.ח.ב - אתיקה כלפי בע"ח ובטיפול.
ה. יישום שיטות אילוף ותכנים מעולם הכלב בתהליכים טיפולים בהתאם לאוכלוסיות והמטרות השונות.
ו. בניית תכנית עבודה.
ז. כלים משלימים בטיפול.

9.  הדרכות


     הדרכה מקצועית המלווה את ההתנסות המעשית.

10. סדנאות

11. סיורים במוסדות
      סיורים מונחים במוסדות. הכרות מעמיקה עם אוכלוסיות שונות.

12. פרקטיקום (60 שעות)
     התנסות מעשית בעבודה טיפולית בעזרת כלבים לקבוצה ולפרט. התהליך כולל בניית תכנית טיפולית ומעקב,
     כתיבת והגשת דוחות. את התהליך ילוו אנשי מקצוע מטעם הכלבייה.


     בסיום שנת הלימודים, הנכם נדרשים להציג את העבודה המעשית בפני סגל המכללה.

דרישות הקורס
• נוכחות 80% מהמפגשים בכל נושא נלמד
• נוכחות חובה בשעורים: אתיקה בטיפול, הדרכת הורים, סדנאות
• פרקטיקום שנה ב' – 60 ש'
• הגשת דוחות מעקב למנחה אחת לשבוע
• הגשת עבודות ועמידה במבחנים (ציון עובר 70)
• השתתפות בסיורים – נוכחות חובה
• הצגת והגשת פרויקט גמר

יום לימודים
הלימודים יתקיימו ביום ה' בין השעות 9:00-17:30

תעודה
מסיימי הקורס אשר יעמדו בכל התנאים יקבלו תעודת הסמכה מטעם כלביית שילובים בשיתוף המכללה הטכנולוגית רופין.

משך הקורס: שנה אקדמית 402 ש"ל + 60 שעות פרקטיקום


סה"כ שעות שנה ב' – 462 שעות
סה"כ שעות למסלול מלא : 987 שעות 

תאריך התחלה: לבירור יש ליצור קשר עם משרדי הכלבייה 

מיקום: בית הספר החקלאי פרדס חנה-כרכור

כתובת: דרך הנדיב, פרדס חנה כרכור, 37071

bottom of page